Az egyezményes vallásról általában

Kívülről nézve az egyezményes vallás híveinek igen sajátos a kapcsolata az isteneikhez. Ellentétben ugyanis a bogun sorsistenekkel, akiknek kezét minden eseményben benne sejtik a hívek, vagy a fraelig istenségekkel, akiket gyakorta látni híveik társaságában blótot tartani, az pantheon követői tudják jól, hogy a Heteknek nincs közvetlen hatása mindennapjaikra.

Közismert, hogy az Örökkévaló Istenek egy másik létsíkon, Aeternumban  lakoznak, és híveik csak a ritka együttállások alkalmával képesek tanácsot és iránymutatást kérni tőlük. Nincs értelme tehát a hétköznapi megpróbáltatások során Durius vagy Kemi segítségére várni, az istenek mindössze követendő példával, a méltó élethez szükséges bölcs tanácsokkal szolgálnak szent szavaikon keresztül.

Az istenek megtestesítik az erényeket, jó tulajdonságokat. Minden hívő azt kívánja időről időre, hogy Duriushoz hasonlóan becsületes, Accéhoz méltóan bölcs, Adrasteiához illően könyörületes lehessen. Persze az emberek halandók, és csak keveseknek sikerül egy életen át következetesen az istenek nyomában járni, de mindenkinek kötelessége erre törekedni.

Szent ereklyék

A vallás legfontosabb eseményei alighanem a szinódusok, amelyeket az aeternumi együttállások idején tartanak. Ezekben a napokban az istenek legnagyobb megbecsülésben álló papjai személyesen keresik fel pantheont, hogy beszámoljanak nekik a legutóbbi együttállás óta történtekről, és kikérjék iránymutatásukat a jövőre vonatkozóan. Sajnos azonban az együttállások ritkán tartanak pár napnál tovább, és meglehetősen ritkán következnek be, így az idő nagy részében a híveknek az istenek helyett másokhoz kell fordulniuk fohászaikkal.

Mivel a hívőknek csak ritkán adódik lehetősége kikérni isteneik útmutatását, a szinódusok között kénytelenek a Szent Ereklyékre hagyatkozni. Ezek az ereklyék az elmúlt évszázadok ichorvérű igazhitűinek léleklenyomatát, emlékeit és ítélőképességét hordozzák magukban. Sokan közülük maguk is részt vettek valamely szinóduson, „személyesen” találkoztak az istenekkel, így véleményüknek rendkívüli súlya van. 

Deras városa három Szent Ereklyével is büszkélkedhet, bár a hívek a három közül épp arról feledkeznek meg gyakorta amelynek megadatott, hogy az istenek színe elé járuljon.

Szent Remund sírja a derasi temető legdélebbi dombjának aljában, a Skizma előtt még gyakorta látogatott zarándokhely volt. A díszes, márványból faragott kripta mélyén nem pusztán az Aeternumot is megjárt érsek földi maradványai nyugodnak, hanem ereklyéje Faktum is. Faktum, az igazságtévő jogar, ugyan soha nem volt hajlandó hosszabb időre elszakadni egykori gazdájának sírjától, de a régi időkben hajlandó volt az elé járulókat ellátni tanácsokkal. A Skizma híre azonban mély gyászba taszította az ereklyét, és az egyházszakadás óta nem hajlandó szóba állni senkivel. Időről időre magához térve elpusztítja az ichort Szent Remund sírja körül, hogy pár napig ismét nyugodt kómában szunnyadhasson. Mivel a Skizma erősen rajta hagyta a nyomát Acce megítélésén, és Faktum is elzárkózott a hívek elől, Szent Remund sírjához most már csak ritkán járulnak a hívek.

Név KTTávTSebzésVMÁllapotManőverek
Faktum
(jogar)
6K5+22Hibátlan
Tulajdonságok:Érzékelés: 10 Karizma 30
Intelligencia 40 Lelkierő 35

ME: 6

Varázserők: meta 40, gondolatok 40
Varázslatpróba-célszám: 75

Történelemismeret 35
Leírás:Faktum makacs és mogorva ereklye, aki évtizedekkel ezelőtt eldöntötte hogy hallani sem akar többé a világ problémáiról. Azóta, ha csak a közelébe járul valaki elpusztítja az ichort maga körül (Ichorpusztítás varázslat) és kómába szenderül.

Szent Diedinek és ereklyéjének szentelt templom a Reliquario dombon jól ismert és gyakorta látogatott látványosság. A Várdombtól nyugatra található alacsony és lankás domb a város lüktető szívében található, céhes műhelyek és takaros polgárházak pettyezik az oldalát. A domb tetején virágágyásokkal díszes terecske közepén áll az Adrasteiának szentelt templom. Apró, kerek és nyílt épület, amelynek közepén aranyosan csillogó halastavacska bújik meg. Szent Diedi csontjai és az egykor világhíres énekes kasztanyettái a tó közepén álló csupa kristály és arany ereklyetartóban találhatóak. Az ereklyék biztonságára a céhek által állított fegyveres őrség vigyáz, de bárki a színük elé járulhat. A Szent Diedihez címzett fohászokra a kasztanyetták gyakorta válaszolnak sajátos, pattogós zenéjükkel, amikből az értő fülek könnyedén kiszűrhetik a helyeslést vagy ellenkezést.

Évente egyszer, a nyári napforduló idején Deras népe megválasztja a Reliquario domb királynőjét, és a kasztanyetták előkerülnek aranykalitkájukból, hogy a büszke szépség kezében szolgáltassák a talpalávalót Szent Diedi ünnepén. Mondják, hogy mindegy, hogy a királynőnek van-e ritmusérzéke vagy sem, hogy ért a zenéhez vagy sem, a Múzsák Ünnepén a domb királynője a királyság legjobb táncosa, énekese és zenésze lesz egy személyben.

Tulajdonságok:Érzékelés: 5 Karizma 40
Intelligencia 20 Lelkierő 20

ME: 5

Varázserők: fény 30, hang 30
Varázspróba-célszám: 50

Előadás (tánc) 40
Előadás (ének) 40
Előadás (kasztanyetta) 40
Kultúra (egyezményes városi) 30
Sárm 25
Leírás:Szent Diedi kasztanyettája életvidám és barátságos teremtés. Szívesen hallgatja meg bárki fohászait, és hangmágiája segítségével örömmel ad tanácsot is. Bár varázslatok segítségével akár beszélni is tudna, de legtöbbször inkább evokatív dallamok segítségével válaszol a kérdésekre, és az értelmezés feladatát a színe elé járulókra bízza.

Faktumtól és Szent Diedi kasztanyettáitól eltérően a harmadik, egyházi szenthez kötődő ereklye színe elé járulni csak keveseknek van módja. Resolúciónt, Szent Ugo lovag fattyúkardját a Fellegvárban, az Arany Oroszlánok házában őrzik. Szent Ugo lovag, Durius hajlíthatatlan követője, a királyság alapítójának, Eutelo Escarnak a bizalmas jobbkeze volt, valamint az Arany Oroszlánok első kapitánya. Az ő személye iránti tiszteletnek tudható be, hogy az Oroszlánok minden őrházában helyet kap egy Duriusnak ajánlott szentély, de ugyanennek a tiszteletnek a jele, hogy a királyi testőrség minden új tagja Resolúciónt a kezébe véve tesz esküt a királyra, a kapitányára és Duriusra, valamint, hogy évente egyszer, a téli napforduló után egy héttel, Ugo lovag kardját nagy pompával végighordozzák a Fellegvár és a város falain, hogy az ereklye meggyőződhessen róla, hogy egykori gazdája utódjai továbbra is hűen ellátják feladatukat.

Név KTTávTSebzésVMÁllapotManőverek
Resolúción
(fattyúkard)
18k10+23Hibátlanmind
Tulajdonságok:Érzékelés: 10 Karizma 25
Intelligencia 25 Lelkierő 40

ME: 7

Dicsőség a csatában: az ereklye hordozója minden alkalommal, amikor egy ellenfél elmenekül előle a csatából, megadja magát neki, vagy harcképtelenné válik a cselekedetét követően, visszakap +1 Ichort.
Durius bátorsága: hordozója +1 ME-t kap Érzelemmágiák ellen, ha azok félelmet, irigységet, undort, szomorúságot vagy unalmat keltenének vagy erősítenének fel benne.
Szent Fegyverzet: Resolúciónt forgatva hordozója a Fegyvertörés, Roncsolás, Lefegyverzés, Horpasztás manőverek végrehajtásához (+1 SM) módosítót kap.
Leírás:Collelai Szent Ugo da Chioza többszörös tornagyőztes lovag volt, Durius nagyúr bajnoka, Hódító Euteló jobbkeze. Resolúción, aki Szent Ugohoz hasonlóan hajlamos a túlzott büszkeségre, meg van róla győződve, hogy méltatlan lenne Szent Ugo emlékéhez, ha ő ennél kevesebbel beérné, így aztán a lovag halála óta nem akadt olyan hordozója, akit elfogadott volna gazdájának.

Ünnepségek

Az escarok vallásossága, a pantheon hitét máshol vallókhoz hasonlóan, személyes és egyéni. Ugyan minden istennek van több temploma a városban, de a derasiak csak  ritkán érzik szükségét annak, hogy ezeket felkeressék. Az isteneket gyakorta emlegetik szólásaikban és időnként felteszik maguknak a kérdést, hogy egy bizonyos helyzetben vajon mi lenne a helyes az istenek szerint, de az istenekhez fohászkodni csak kevesen, leginkább csak az igazhitűek és a követők szoktak.

A kegyhelyeket leginkább valamely jeles esemény kapcsán, legyen az egy ünnepnap, nagyszabású áldozatbemutatás, vagy családi ünnepség, szokták felkeresni, vagy fontos döntések, egyéni krízisek alkalmával, hogy kikérjék a kegyhelyt gondozó papok, vagy akár az ott őrzött ereklyék tanácsát.

Szerte a kontinensen a nagy vallásos ünnepségek hozzák legközelebb a panteont az emberekhez, és nincs ez másként Derasban sem. Errefelé is megülik az összes jeles egyházi ünnepet, legyen szó a Télűzésről, vagy az ősszel tartott Megemlékezés napjáról. Xenaro herceg halála előtt a Duriusnak ajánlott tavaszközépi lovagi tornáknak messze földről is csodájára jártak, de a dicső herceg halála óta nem került sor újabb lovagi viadalra Derasban.

Ellenben a nyarat keretbe fogó Múzsák Ünnepe és a Mesterségek Napja alkalmával egész Deras ünneplőbe öltözik. A város népe számára Adrasteia és Cheorr ünnepségei az év legjobban várt eseményei. Míg a Múzsák Ünnepén a táncé és zenéé a főszerep, és pár napra mindenkiből trubadúr és hősszerelmes lesz; addig a Mesterségek Napján a derasiak úgy mulatnak, ahogy csak igazi céhmesterek tudnak: mértéktelen evéssel és italozással. A név egyébként ne tévesszen meg senkit, habár a kalendárium szerint Cheorr ünnepe valóban csak egyetlen napot tesz ki, de az ájtatos városiak bizony már sokkal korábban elkezdik a “készülődést”.

Kegyhelyek

A derasi templomok jellemzően takaros, kő és tégla épületek, de nem különösebben nagyok. Általában nyitott, falak helyett oszlopsorral keretezett épületek, amelyek néha még szobákkal sem rendelkezenek, és nem többek egyszerű fedélnél, amely alá behúzódhatnak a hívek, amíg az istenszobrok elé járulnak. Ha van is a templomnak falakkal körülvett része, annak az ajtaja mindig nyitva áll, hogy a hívek éjjel-nappal felkereshessék a szentélyt.

A szentélyeknek mindössze egyetlen elmaradhatatlan kelléke van: egy istenszobor. Az istenek szobrai általában fehér vagy szürke kőből faragottak, de vastag festégréteg és előkelő, személyiségüknek megfelelő ruházat fedi őket. A szobrok lábai elé helyezett áldozótálakban szinte mindig fellelhető némi felajánlás, még ha csak pár garas is.

A templomoknak nem feltétlenül van saját papja. Az istenek követői ugyanis, ahogy azt a név is mutatja, arra teszik fel életüket, hogy istenük példáját követve éljék le életüket, ami nem feltétlen egyeztethető össze egy templom gondozásával. Durius követői például csak akkor “fogadnak örökbe” egy-egy templomot, ha megöregedve vagy megsérülve alkalmatlanná válnak a lovagi életmód folytatására.

Akadnak persze kivételek, a temetők területén épült Votisz-kegyhelyek például gyakorta egyben Votisz papjának otthonául is szolgál, és nincs ez másként Deras esetében sem. Violante anya immár harminc éve gondoskodik a derasi temetőben az elhunytak nyugalmáról.